Kupasan topik SGM 6 : Bahagian 2

Salam..ok kita sambung bahagian seterusnya ye..ok cerita mengenai persediaan dan bersedia melibatkan mental dan fizikal...persoalan-persoalan yg selalu bermain diminda seorg ibu atau bakal ibu perlu di atasi dgn cara berhemah..perbincangan kami di meriahkan dengan kehadiran pasangan suami isteri yg bakal menerima cahaya mata tak lama lagi..menarik kan suami datang sekali bersama isteri bersama-sama mendalami ilmu penyusuan ni...dan secara tak langsung kaum bapa ini lah yg banyak mengutarakan persoalan..apepun is a good sharing...

Persediaan bagi ibu meyusu boleh sy katakan melibatkan pelbagai aspek termasuk sokongan org disekiling seperti suami, ibu atau ibu mertua, majikan dan rakan sekerja atau sesiapa sahaja disekiling kita. sokongan dari org yg paling rapat seperti suami atau ibu amat membantu di dalam proses penyesuaian keadaan, serta ilmu-ilmu/petua dari org tua-tua dahulu juga boleh dipertimbangkan untukk diamalkan. Ape yang menarik yg ingin sy kongsikan di sini  sekiranya anda berada di kawasan/keadaan di mana org2 yg tidak menggalakkan penyusuaian ibu. Bertegas untuk memberi susu tepung bg memudahkan ibu untuk memberi susu kepada anak ketika sudah habis cuti bersalin dan ketika telah nak naik bekerja...actually sy sendiri alami perkara ini...bukan mak sy tetapi bidan kampung...iyekan jer..yelah mm mungkin dia tak de ilmu peyusuan ibu yg mendalam..dalam keadan lain pulak ..sekiranya majikan tidak memberikan sokongan untuk kita mengambil masa untuk mengepam..bagaimana utk mengatasi nye ye..sy belum pernah lg keadaan seperti..mungkin ade dikalangan ibu-ibu lain ada melalui kesukaran ini.

Pertanyaan mengenaian jumlah banyak mana stok susu yang perlu dikumpul adalah sgt menarik jika dibincangkan..hi..hi..masing2 berlumba2 nak kumpul stok siapa paling banyak..ha.ha..actually sy pun tergolong org yg dikatakan itew sebelum nil a...kuang2..actually setelah menghadiri sesi perbincangan ini baru tersentak..tak perlu berlumba-lumba tentang stok nie..ade yg kurang bagusnya..salah satunye seperti akan mengakibatkan si ibu sentiasa ingin mengepam susu dari memberi direct kepada baby...yelah manetak nye nak kumpul bebanyak...pastu si ibu secara tidak langsung mengurangkan sesi peyusuan secara terus...perlu diingatkan ye kaedah terbaik utnuk mengeluarkan susu badan adalah melalui hisapan baby secara terus!!..alamak..kene smbung next entry lah..dah panjang...nanti sy sambung lagi ye...

2 comments:

kawaii_desu said... [Reply to Comments]

Yuhu iburafiq :)

CheRus said... [Reply to Comments]

ye...cik kawai desu...welcome2..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...