Apa pilihan anda memulakan perniagaan bermodal besar atau bermodal kecil?

assalamualaikum ..
[Cerita modal besar ]


Modal besar atau modal kecil?..senang je nak jawab kalau anda simpanan tunai yang banyak.. modal besar lah...untung pun besar? ok saya tak kata tak betull itu hak masing-masing kan? kita ambil contoh membuka restoran..tentunya modal besar? tetapi jika restoran anda mampu menjadi pilihan pengunjung ianya mmg memberi  pulangan yang lumyan!..tetapi untuk menuju kepada pulangan yang lumayan..banyak kos kos lain yang perlu difikirkan  dan memerlukan cash  flow yang tinggi..itu belum kemampuan pengurusan operasi dan lain-lain lagi... tapi bagaimana pula jika anda memulakan perniagan dengan membuat loan dengan jumlah yang besar...mmm...susah tu...untung yang dapat masih belum boleh diambil sepenhnya atas tuntutan bayaran balik....berniaga ni bukan 1 jaminan anda terus confirm untung...banyak cabaran dan risiko  yang perlu dilalui dan pastinya ianya bukans sesuatu yang mudah! jika langkahnya betull hasilnya modal yang besar pastinya menghasilkan pendapatan lumayan...jika anda gagal didalam mengharunginya..risiko sentiasa tersedia ...jadinya memulakan perniagaan dengan modal yang besar perlu BERHATI -HATI dan LANGKAH BERANI kerana exit way nye juga bukan sesuatu yang mudah begitu sahaja....tetapi yang bagusnya bila anda dah keluarkan begitu banyak modal, commitment terhadap perniagaan tersebut lebih tinggi dan gaya usaha juga adalah tinggi
💸"modal besar risiko pun besar"💸

[Cerita modal kecil]
Modal kecil - memulakan perniagaan pada zaman online marketing  ni memanglah terlalu banyak ..sesiapa sahaja ada kemampuan utnuk memulakan perniagaan dan yang serendah RM10 sahaja malah tanpa bayaran pun ada...TETAPI anda perlu tahu Modal kecil hasilnya pun kecil...betul tak?
Contohnya  perniagaan retail ..seperti produk slimming dan kesihatan, produk skincare...ramai yang mampu menjadi seller kepada produk produk berkaitan dengan menggunakan medium media social..mampu memberi impack profit walaupun dengan hanya modal yang kecil....
Dan yang menariknya..tiada tanggungan risiko! tidak memerlukan pengeluaran  operasi..dan hanya fokus kepada activiti pemasaran.
"Modal kecil dan untung nya juga kecil" kaedah ini jika pendekatan jualan secara volume mampu memberi impak keuntungan yang optimum tetapi feadah lain selain untung jualan tertakluk kepada syarikat yg menawarkannya.
Risikonya juga rendah.Manakala  exit way dari perniagaan ini juga agak mudah..bila bila sahaja tanpa menangung modal asal yang banyak 

[modal kecil ganjaran banyak]

Tahukah anda masih ada perniagaan yang mampu memberi pendapatan yang tinggi!!! dengan hanya modal yang sangat rendah...MLM!!! tetapi jangan skeptical ye..bila  sebut MLM je orang tak nak baca dah...relax...open your mind and teruskan membaca  ...saya bagi contoh SHAKLEE..sbb saya jual SHAKLEE hi hi ok je kan ....
Shaklee is network marketing...pemasaran melalaui rangkaian. Dgn hanya yuran keahlian hanya RM68.90 je untuk seumur hidup.ye seumur hidup!! tawaran pendapatan TANPA HAD!!!...agak agak logic tak? dan dengan HANYA RM68.90 itu juga anda akan terima macam macam faedah yang ditawarkan  oleh SHAKLEE selayaknya mengikut prestasi jualan  masing-masing...dari CASH, local and oversea TRIP...jika prestasi jualan anda bagus..anda akan dapat pelbagai faedah yang ditawarkan ditambah lagi dengan untung jualan runcit.
Sistem jualan langsung Shaklee  ini membina pemasaran yang dari individu ke individu...dengan perkembangan media social membina rangkaian perniagann dr individu ke individu  menjadi lebih mudah dan lebih meluas ..secara tak langsung membeli peluang terbaik memulakan dan memperkembangan perniagaan! Ianya business di mana mana sahaja.Diri sendiri yang tentukan arah business tanpa melibatkan kos yang tinggi dan risiko kerugian ..tiada tekanan dari syarikat malah syarikat sentiasa memberi  peluang  pada bila bila masa dan sentiasa memberi latihan/ sokongan pemasaran kepada aspect penjualan produk bagi mastikan ahli mereka mahir dan berpengetahuan tentang produk dan syarikat.manakala exit way juga adalah sangat mudah tanpa tanggungan lain dan  tidak meletakkan kerugian kepada sesiapa untuk diwariskan..

Untung dapat..ganjaran syarikat pun boleh dapat jika layak..memandangkan bizz ini bermula hanya dengan yuran sahaja.. Makanya tak ramai yang mampu serious dengan memberi komitment sepenuhnya..tetapi dengan trend pemasaran 5 tahun kebelakanga ini ramai jutawan lahir dengan perniagaan MLM .dan mereka dr golongan muda.dan ianya boleh dibuktikan  menarik bukan?




Saya sekadar berkongsi pendapat...melihat perbandingan dan menilai bagaimana kita boleh menentukan  apa yang bagaimana kita boleh cebur dahulu sebgai langkah permulaan.Anda boleh pilih dan decide? Jika anda belum mahir tentang selok belok perniagaan dan baru dalam business online the best way anda menggunakan jenis perniagaan kecil seperti Shaklee ni.

Hanya RM80 jer utk permulaan bizz..


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...