Keperluan makanan untuk ibu menyusu

Salam,

Apa yang patut ibu menyusu makan?.mmmm...penulisan saya ini adalah berdasarkan pembacaan saya..tak salah kalau kita berkongsi cerita kan?..

Kebanyakkan wanita yang menyusukan anak memerlukan 2000-2200 kalori per day tetapi ianya bergantung kepada ketinggian dan juga saiz badan.Saranan ini adalah berdasarkan jumlah susu ibu yg diperlukan oleh bayi.

Panduan Pengambilan Nutrisi untuk ibu menyusu:

Kalsium : Mineral yang penting untuk tulang dan fungsi badan yang lain. Jumlah harian yg disarankan bg pengambilan mineral ini adalah sebanyak 1600 mg bersamaan dengan  2 hingga 4 penyediaan produk tenusu setiap hari. Contoh produk yang mempunyai nilai kalsium yg tinggi seperti yogurt, susu, cheese, brokoli, almonds, oranges, sardine, tofu and etc. Ada juga kajian menunjukan, semasa mengandung dan menyusu, kalsium akan dikeluarkan dari tulang, so kalsium tulang akan digantikan silih berganti dan menjadikan tulang kita semakin kuat.
Vitamin : Memperbanyakkan makan buah-buahan dan sayuran bagi memastikan pengambilan vitamin yang cukup. Pengambilan vitamin D adalah penting bg membantu perkembangan dan pembesaran tulang byi. Antara sumber makanan utnuk vitamin D termasuklah ikan, susu telur dan menteda.

Supplemen dan herba : Sebagai pengetahuan, FDA tidak mengawal produk herba dan supplemen.Ini adalah kerana kebanyakan produk yg berasaskan herba atau suplemen kurang penyelidikan dan manfaatnya terutamnya kepada ibu menyusu dan wanita mengandung. Walaubagaimana, adalah dinasihatkan supaya berbincang dengan doktor sebelum mengambil sebrang herba dan suplemen.

Adakah anda tahu?

Susu ibu mengandungi 87% air. Oleh yang demikian, badan kita akan memerlukan air tambahan ataupun jus ketika menyusu. Minum 8 hingga10 gelas setiap hari, ataupun ketika kita berasa dahaga. Pada kebiasaannya kita akan berasa dahaga selepas menyusu. Jadi cara terbaik untuk memastikan kita mempunyai cecair yg cukup ketika menyusu adalah dengan  minum segelas air atau jus perahan sendiri. Sebagai petunjuk, sekiranya urine kita berwarna kekuningan, menunjukan kita mempunyai cecair yg mencukupi. (kecuali pengambilan vitamin B complex juga menyebabkan urine berwarna kekuningan)
Peringatan !
Kajian menunjukan minum extra liquid tidak menyebabkan  peningkatan penghasilan susu. Ia adalah tindakan penyusuan secara berterusan dan kerap akan meningkatkan penghasilan susu.

p/s : Peringatan ! Penulisan ini adalah informasi penyusuan secara am sahaja.


 tunggu sambungannya di lain entry plak...

Sharing is caring... :-D




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...