7 jenis makanan yang membekalkan sumber kalsium yang perlu anda tahu.

بسم الله الرحمن الرحيم ❇  اسلام عليكم 

Kalsium adalah penting kepada proses perkembangan kanak-kanak. Namun ia juga penting untuk individu dewasa juga memerlukan kalsium agar tubuh badan kekal sihat. Tahukah anda kalsium tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan secara semulajadi. Kalsium hanya boleh diperolehi melalui pemakanan dan diet harian. Jika kita kekurangan kalsium tubuh badan akan mengambil sumber kalsium dari tulang dan gigi  yang menyebabkan mudahkan nya berlaku pereputan tulang, osteoperosis dan masalah gigi. Bagaimana kita boleh memperolehi kalsium?
berikut adalah 7 jenis makanan yang membekalkan sumber kalsium.


  1. KEJU merupakan makanan yg berasaskan susu.keju memiliki hampir semua kandungan  nutrisi pada susu seperti protien, vitamin, mineral, kalsium, fosfor, lemak dan juga kolestrol. Namun pengambilan yg berlebihan juga boleh menyebabkan gangguan kesihatan
  2. YOGURT adalah susu yg dibuat melalui fermentasi bakteria dan diperbuat dr pelbagai jenis susu termasuklah kacang soya.
  3. SAYURAN HIJAU. Tahukah anda syuran hijau seperti brokoli dan bayam terutamanya adalah sayuran hijau  yg membekalkan sumber kalsium yg tinggi..mcm pelikkan tetapi ini adalah fakta
  4. KACANG SOYA memgandungi kalsium yg tinggi.Jika anda merebus secawan kacang soya tanpa dicampurkan garam, ia dikatan mampu menghasilkan sehingga 261mg kalsium..menarikkan kan?.tetapi pastikan ianya bukan kacang soya gmo!
  5. SALMON.Tahukah anda sepotong ikan salmon mengandungi 181mg kalsium..wow!..ikan salmon juga kaya dengan lemak sihat dan protien.
  6. BADAM diperkaya dengan vitamin e.apa yang menarik mengenai badam ia juga mengandungi 70-80mg kalsium.Selain susu badam juga mampu menjadi sumber kalsium yang diperlukan oleh tubuh badan
  7. KOBIS.aha kobis nie sebenarnya dikategorikan kepada sayuran yg berbentuk buahan.Dalam setiap hidangan, ia dikatakan lebih bermanfaat daripada segelas susu.jadi lebihkan sayuran ini untuk setiap hidangan anda..

Bagi memudahkan pengambilan kalsium harian secara tepat?..amalkan ostematrix utk mendapatkan manfaat kalsium kepada tubuh badan anda!

CheRus ,..healthy is priceless



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...